Nog een klein stukje geschiedenis: De stukken van het gegraven kanaal die gereed waren, hoppa, met water vullen en zeker door de postboot werd er gebruik van gemaakt. Eerste stuk, Toulouse - Naurouze (Hier is de kraan van het kanaal vulling,
Partage des EAUX!) Daarna ook richting mediterranee, Castelnaudary , geopend in 1674.
Zie de 2 postboten, altijd hetzelfde , ontmoeten bij de sluis en de een heeft de "tegen"schutting, ff wachten. denk dat in die tijd het schema minder strak was dan nu. Meer van op de dag nauwkeurig, dan op de minuut!
Momenteel worden de meeste sluizen geautomatiseerd. Aantal staat de bedieningsconsole startklaar, maar gelukkig nu nog met sluiswachter met een glimlach. Een paar, net voor Toulouse, in gebruik, zie je de sluis gereed om in te varen , op niveau dus zeg bv de hoge kant. Komt er een schip aan de benedenkant, drukt op de knop en de kolk loopt leeg, bootje naar boven en ruim een half uur verder ben je weer bij de beginsituatie, maar nu bij de knop !! (praktijk!ervaring) . Waterverspilling, sluiswachters in de WW , is de vernieuwing bij de VNF
Geen opmerkingen:
Een reactie posten